Monday, July 19, 2010

DAN AKU MASIH DI SINI.........

Mengimbas kembali detik pertemuan antara Sofiya Anna dan Haris Bazli, perhentian bas di Pekan Sehari adalah menjadi saksi pertemuan singkat mereka yang akhirnya menjadi kenangan pertemuan cinta, segalanya bermula ketika menunggu pengangkutan awam sampai untuk dinaiki, dan di situ bermulanya kisah cinta Sofiya dan Haris.
"saudari yang di sana, boleh tahu waktu sekarang ni sudah pukul berapa ye"tanya Haris yang memulakan perbualan.
"Maaflah, saya tak pakai jam tangan, cubalah tanya apek tua kat belakang tu"jawap Sofiya bersahaja sambil tersenyum manis.
"itu cara lama nak mengurat tu" bisik hati Sofiya.
senyum manis berlesung pipit di penjuru bibir Sofiya  itulah yang telah mencairkan hati Haris.
Sofiya yang berkulit cerah dan mempunyai rambut panjang dan lurus melepasi paras bahu memiliki wajah melayu yang cukup anggun, sofiya sudah mengenakan tudung sepenuhnya setelah menamatkan persekolahannya.
"lambat pula bas kali ini"Haris memulakan semula perbualan yang sudah terhenti tadi.
"betul tu, saya pun dah lama tunggu dah ni,tapi mungkin sekejap lagi sampai la tu." 
dan tidak lama kemudian.."haa.. itu pun dia, Bas dah sampai". 
ketika sedang menunggu giliran untuk naik ke dalam bas, Haris dengan memberanikan diri  bertanya lagi kali ini betul-betul ingin berkenalan,
"boleh saya tanya nama sebenar saudari, dan boleh saya minta nombor telefon rumah saudari" ayat Haris yang berharap.
"Sofiya Anna, panggil sahaja Fiya", kalau nombor telefon rumah tu ada kertas dan pen, sebab saya tak ada apa alat untuk menulis ni hmm en.boleh ingat ke?" jawapan Fiya
Haris hanya mengelengkan kepalanya dengan hampa.
kali ini sofiya sudah dapat duduk di kerusi bas, duduk bersebelahan tapi berlainan barisan kerusi. sekali sekala menjeling kearah jejaka yang berusia 23 tahun itu.
"boleh tahan juga, mamat ni" bisik hati Sofiya.
dan tiba-tiba Fiya teringat yang dia terlupa bertanya nama lelaki tadi.
"saudara pula siapa, sudah ada ke pen?"
"nama saya Haris Bazli, kawan-kawan di asrama panggil saya Haris. tak jumpa lagi.. tapi saya cuba tulis pada kotak rokok yang saya jumpa di tepi tempat saya duduk ni"jelas Haris
Haris yang sememangnya tidak merokok, warna merah delima jelas kelihatan pada bibirnya
Sofiya memberikan nombor telefon rumahnya kepada Haris dan terus bangun lalu menekan lonceng bas menandakan sudah sampai ke destinasi Sofiya. Sofiya turun dari bas sambil mukanya mendongak kearah tingkap bas yang dia naiki tadi dan kelihatan Haris menunjukkan bahasa isyarat ibu jari dan jari kelingkeng  ke telinga Haris untuk memberitahu bahawa Haris akan menghubungi Sofiya nanti.
"nasib sempat dapat nombor dan nama"bisik hati Haris 
sejak dari hari itu mereka saling menghubungi, dan Haris yang kerap menelefon kerana Haris tidak memilik telefon mudah alih.
" hello, Assalammualaikum.. boleh saya bercakap dengan Sofiya Anna
"Hello, waalaikummussalam.. ye saya Fiya..
Maka bermulalah kisah mereka berdua dari hanya berkawan sehingga terbitnya perasaan sayang.
  
********************************


Hari bersilih hari, bulan berganti bulan
Setahun sudah percintaan di antara Sofiya dan Haris berlalu seiring dengan tamatnya pengajian Haris Di IPTA, percintaan yang semakin mendalam kasihnya dan utuh perasaannya. Namun kasih yang di sangka panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengahari,  sedikit salah faham telah berlaku antara mereka berdua lalu tercetus pergaduhan. berpunca dari teman sepejabat Haris yang telah memberitahu tentang pertemuannya dengan Sofiya di Pusat membelibelah bersama seorang lelaki yang pasti bukan Haris.
"Ris aku jumpa buahhati kau dengan seorang lelaki di pusat membelah tengahhari tadi." adu Rafiq pada Haris
"mesra nampak"Rafiq menambah-nambah cerita
"kau nampak mesra yang macamana"Haris ingin tahu
"berpegangan tangan ke?"Haris mula cemburu
"Tidaklah sampai ke situ mesranya" balas Rafiq
"Habis tu dah kau sendiri beritahu nampak mesra"Balas Haris yang keliru
"Memang mesra tapi diaorang bersembang,ketawa,senyum, mesra la tu kan"Jelas Rafiq 
"Kau rasa kau kenal ke lelaki tu". curiga Haris kini bertambah.
Manalah aku tahu dah aku nampak dari jauh, yang kau ni dah macam wartawan Melodi kenapa, eh.. aku nak balik dah ni" kata Rafiq yang cuba melarikan dari terus ditanya oleh Haris
nampaknya Haris mempunyai banyak persoalan untuk ditanya kepada sofiya petang nanti. Jantung Haris berdegup kencang bagai tak tentu arah bila memikirkan cerita dari temannya sebentar tadi, kalau sekali dia boleh sabar lagi tapi masuk hari ini sahaja dah empat kali cerita yang sama Haris dengar dari teman setempat kerjanya.


*****************************


Peristiwa petang tadi menyebabkan hati Sofiya terhiris,seolah apa yang Sofiya lakukan selama ini tidak di hargai segala sumpah janji untuk saling memahami dan mempercayai hanya tingal janji,kerana peristiwa itulah Sofiya tekad untuk pulang ke kampung dan cuti selama satu minggu yang sudah diluluskan memudahkan dia untuk pulang  ke kampung halamannya untuk menenangkan hati dan sekaligus Sofiya mengemas barang miliknya yang mempunyai kenangan bersama Haris dan dia mengasingkan setiap pemberian Haris, hati Sofia begitu terhiris dengan kata-kata Haris siang tadi..
"Fiya keluar dgn siapa tadi, ada kawan abang bagi tahu" tanya Haris,
"Oh.. kawan sekerja ajak belanja makan tapi bukan dengan Fiya seorang je ramai-ramai, lepas makan  Fiya temankan kawan membeli belah barang dapur maklumlah lelaki mana tahu cari benda-benda macam ini, tapi masa membeli belah tu Fiya berdua je" jelas Sofia jujur
"lelaki?" tanya Haris buat-buat tidak tahu.
"ha'ah lelaki la.. kalau perempuan mesti tak akan kawan abang nak hantar report pada abangkan" sindir Sofia.
"kenapa mesti Fiya yang kena keluar dengan dia kata keluar ramai-ramai, kenapa mesti pilih Fiya, kenapa tak pilih yang lain dan mesti ke keluar dengan lelaki dan perlu ke?". "soal Haris.
"dia kawan Fiya,lagipun kawan- kawan lain adahal masing-masing dan yang lelaki jadi pemandu, kenalah ikut balik, 
tapi Fiya kena tunggu Adam sebab Fiya tumpang kereta Adam tadi, abang perlu ke Fiya jawab soalan abang,
sedangkan Adam kawan Fiya, satu tempat kerja pula tu, kami berkawan." Sofiya cuba bertenang.
"Tapi bukan ke Fiya ni kekasih abang"jelas Haris. 
"Jadi Fiya tak perlukan kawan hanya kerana Fiya kekasih abang"jwp Fiya tegas.
"Abang rasa Fiya mula dah tidak sayang akan hubungan kita lagi" rajuk Haris 
"kenapa?sampai bergitu sangkaan abang terhadap Fiya dan apa kaitannya bukan ke Fiya sudah jelaskan".sofia semakin keliru
"Sepatutnya Fiya tahu kedudukan Fiya sebagai kekasih abang dan banyak benda yang Fiya lakukan tak maklumkan pada abang terlebih dahulu,sebab itu abang mula rasakan yang Fiya sudah mula berubah."jelas Haris dengan panjang lebar.
" Baiklah Fiya mengaku Fiya terlupa beritahu Abang, sebab bagi Fiya ini perkara kecil, sebab Fiya rasa perkara yang dilakukan secara tidak dirancang tidak perlu nak di beritahu sesiapa. kalau itu menjadi kesalahan, Fiya minta maaf,dan buat pengetahuan abang, Fiya sentiasa sedar Fiya kekasih abang dan bakal tunang abang".pujuk Fiya
"Masalahnya Fiya dan dia berjalan berdua-duaan macam itu." jelas Haris lagi dan kata-kata itu mengguris rasa Fiya
"Fiya jalan di tempat awam dan semua orang nampak termasuk kawan abang yang melapor pada abang tu, "Fiya tak sembunyikan hal ini pun dari pengetahuan abang, cuma kawan abang itu yang hantar laporan pada abang terlalu awal daripada  Fiya" jelas Fiya lagi 
"Itulah nasib baik ada kawan abang yang beritahu, kalau tidak entah apa lagi yang Fiya buat agaknya,yang abang pun tak tahu" tuduhan haris kali ini semakin menjadi-jadi.
"Sampai hati abang tidak percayakan Fiya, tak pernah Fiya menduakan perasaan abang, dan Fiya tahu dengan siapa Fiya berkawan dan siapa kekasih Fiya, abang" jelas Fiya yang mula terluka hatinya.
"itu cakap mulut sahaja Fiya, tapi dalam hati tiada siapa yang tahu, Fiya, mungkin Fiya cuba menyembuyikan sesuatu perasaan dari pengetahuan abang.." tuduh Haris
" Cukup!! Fiya faham dan amat faham dan tidak perlu abang jelaskan lagi, Fiya nak ucapkan terima kasih kerana menyayangi Fiya selama ni dan harus abang ingat hati Fiya hanya Allah yang tahu dan Fiya kesal abang masih belum kenal hati kekasih abang sendiri".
Tiba-tiba airmata Fiya mengalir dan Fiya terus pergi, tanpa menoleh walaupun di panggil berkali-kali oleh Haris.

**************************

"Sofia.. kau dah nekad ke ni" pertanyaan Linda benar-benar menghentikan lamunan Sofiya.
"perlukah aku bersama orang yg sudah hilang kepercayaannya terhadap aku". jelas Sofiya
"tapi dia cuma nak tarik perhatian kau tu Fiya, Haris nak tahu sejauhmana sayang kau pada dia". pujuk Linda kawan serumah Fiya
"perlukah Haris buat bergitu pada aku, sedangkan kasih aku pada dia adalah milik Allah, jika aku percaya pada qada dan qadar Allah, kenapa dia perlu sangsi"jelas sofiya lembut
"kau cantik sofia, Haris takut dan tidak mahu kehilangan kau, dan  yang aku pasti Haris cemburu." pujuk Linda
"Cemburu Haris tu cemburu buta Linda, dia tidak selidik betul-betul, dengan siapa aku keluar, atas sebab apa, tujuan apa, terus-terus menuduh aku begitu."luah Fiya pada Linda.
tak cukup dengan itu Haris mempersoalkan tentang hati aku, curiga tentang perasaanku".sambung Fiya
" dan kau Linda, terlupa agaknya, kecantikkan kita tidak kekal Linda, aku bersyukur jika itu yang aku miliki, tapi aku hanya meminjam sedikit keindahan dariNya." jelas sofia lagi.
" kau ni degil la sofiya, Mungkin dia kecewa, sebab Haris fikir yang kau telah menduakan dia." Linda cuba pertahankan Haris.
"aku degil atau Haris yang tidak faham, kalau Haris kecewa, aku lagi terkilan,
"aku cinta Haris sepenuh hati, sepenuh hati aku,Linda, sehinggakan mahu sahaja aku pohon pada Allah agar aku diberikan hati kedua untuk aku tidak lalai dalam mengingati Allah, sehingga sampai ketahap itu sayang aku pada Haris.kau tahu tak Linda,dan aku mengasihi Haris adalah dengan izin Allah." dan aku percaya pada Haris sebagaimana aku percaya pada hati aku sendiri yang aku menyintainya."
"Dan andai takdir ini telah memisahkan aku dengan Haris,  aku redha."
"Dan sesungguhnya aku percaya pada takdir Allah yang sudah tertulis bagi setiap hambaNya."
"Andai jodoh kami masih kuat, katakanlah pada Haris bahawa aku masih ada di sini yang setia menanti cinta darinya".
Linda merenung wajah manis gadis 21 tahun itu..hati Linda tenang dengan jawapan dari sofiya, ternyata Sofiya jujur pada pendiriannya sendiri  dan punya pendapat tentang cinta.


*********


"Sampai salam aku nanti pada Yati ye, aku tak sempat jumpa yati hari ni sebab dia shift malam"pesan Sofiya kepada Linda.
"InsyaAllah nanti aku sampaikan, lama ke nanti kau kat kampung tu Fiya" tanya Linda
"Tak tahulah Linda aku nak cakap, tapi yang pasti aku ambil cuti satu minggu".
"Cuti tunang tu ke..? oh maafkan aku Fiya"kesal Linda kerana terlepas cakap.
"tak mengapa" Fiya tersenyum kelat.
Fiya menaiki bas exspress tepat jam 9.00 malam untuk pulang ke kampung terletak di Taman Indah, Johor.




*******************************


Rasa kesal dari hati Haris membuatkan jejaka berkulit kuning langsat itu tak senang duduk berkali-kali panggilan dibuat tapi masih tiada jawapan.rasa-rasa mahu sahaja dia baling iphone barunya tu didinding rumah.
"Fiya mana kau sayang.. maafkan abang kerana kesilapan abang sendiri." bisik hati Haris
"kenapa aku tak fikir masa  nak bercakap..huh inilah yang aku dapat kalau ikutkan perasaan sangat" kesal Haris bertambah.
"aku ni memang tak sayang mulut betul" rungut Haris lagi.
"Ni semua angkara si Rafiq ni..Aduh macamana ni". Haris masih merungut.
Haris cukup malu dan kesal, marah pada diri sendiri apa  yang telah berlaku petang tadi menyebabkan Haris mencari jalan untuk memujuk Sofiya, apa yang harus dilakukan untuk Fiya memaafkannya.
Jari Haris tak berhenti mendail nombor teleFon Fiya,dan akhirnya Haris menghantar pesanan ringkas  


Fiya sayangku..Sememang abang tidak boleh Fiya jauh dari abang..Jangan siksa hati abang macam ini sayang..
abang rindu sayang.
Fiya terima pesanan ringkasan itu, walaupun pada mulanya enggan melihatnya, namun kerana sayang Fiya membuka pesanan ringkas dari Haris..
"Biar dia rasa apa yang aku rasa,tak payah balas "rungut hati Fiya.


*************
Jam menunjukkan 1.15 pagi, Fiya sudah pun sampai di stesyen bas, kelihatan bapanya datang menjemput Fiya, dalam perjalanan pulang pakcik Jenal perhatikan anak gadisnya yang tidak ceria seperti biasa
"kamu ada masalah ke?
Fiya hanya menggeleng kepalanya
"barang-barang tu semua Sara dah gubah"
Sara sepupu Sofiya yang tinggal berdekatan di rumah Sofiya
"hmm ye ayah"
"hmm macam ada masalah dengan Haris je"ayahnya meneka
"Hish mana ada ayah"Fiya cuba menafikannya
"Kamu hendak menipu dengan siapa" ayahnya cuba mengorek
"yelah ayah Fiya mengaku, ada sedikit salah faham".
"saat-saat macam ni pun boleh bergaduh"tanya ayah fiya lagi.
"lebin baik sekarang, daripada sudah ada ikatan lagi susah nanti"jelas Fiya
Pak Jenal kenal benar anak gadisnya yang seorang ni, dia tahu Fiya pasti ada sebab kenapa segalanya berlaku. 




*****************************


Pada hari Ahad tiada persiapan kenduri seperti yang dirancangkan, tiada pakaian cantik yang dikenakan oleh Fiya, hanya barang hantaran terletak indah diatas katil milik Fiya. hati Fiya masih sedih mengenang detik itu, Fiya betul tak sangka semuanya berlaku. pada malam itu Fiya terlena dan termimpi ada sebuah keluarga datang  menghantar rombongan meminang dirinya, dan Fiya tidak mengenali ahli keluarga siapakah itu.
"Astarghfirullah, mimpi apa agaknya,sapa yang meminang aku" bisik hati Sofiya Kegelisahan..
Sofiya terus menlihat jam pada dinding, menunjukkan 2 pagi, tanpa berlengah Sofiya terus mengambil wuduk, dan melakukan solat hajat serta solat istikharah,
selesai solat Sofiya berdoa


Ya Allah, kepada mu hamba memohon petunjuk,
 andai Haris Bazli Engkau ciptakan buatku,
dan aku adalah untuknya,tetapkanlah jodohku bersamanya
hingga keakhir hayat kami, tapi seandainya dia bukan jodoh buatku
jauhkanlah dia dari hidupku, tp temukan aku jodoh yang lebih baik darinya
 sesungguhNya Engkau lebih Maha mengetahui..AMIN
Dan selesai solat sofiya terus tidur. dan bangun semula seawal 6 pagi untuk menunaikan solat subuh..


****************************
ketika jam menunjukkan jam 7.15 pagi, Sofiya membantu maknya membuat sarapan pagi, dan sedang asyik dengan kerjanya di dapur..
Tiiiiiiinnnn... bunyi hon Honda City berwarna perak, berhenti dihadapan rumah ayah Sofiya, 


"Sofiya tengok ni siapa datang pagi-pagi ni" laung ayahnya dari hadapan rumahnya
Sofiya yang tenang pada mulanya tiba-tiba berdebar-debar jantungnya kerana teringat mimpi malam tadi adakah menjadi kenyataan.
"ye ayah siapa yang datang ayah tu" tanya Sofiya
"yelah bang siapa pula yang datang rumah kita pagi-pagi ni." tanya mak sofiya yang juga keliru
"entah-entah ada orang nak masuk meminang agaknya" usik mak sofiya, umi aisyah nama sebenar mak Sofiya
" mak ni kan" Sofiya mula merasa malu dan berdebar.
dan bila pintu kereta itu di buka, alangkah terkejutnya Sofiya, nama lelaki yang sentiasa didalam doanya.. ada dihadapan rumahnya.. "MasyaAllah Engkau makbulkan doaku dan kekeliruanku diberikan petunjuk Oleh-Mu".bisik hati Sofiya
yang kemudian terus berlari anak ke dapur semula, degup jantung kali ini bertambah seakan mahu pengsan.


"Assalammualaikum Makcik dan Pakcik,kali ini saya datang ada hajat".luahan Haris
"ish..kot ye pun masuklah dulu, duduk dan bertenang, minum kopi dulu, makcik kau pun ada lah buat sarapan lebih, jemput masuk" Pakck Jenal melawa
Diantara Haris, mak dan ayah Sofiya sememangnya mereka sudah kenal lama.
" hajat apa tu,katakanlah" Ayah Sofiya menjawap sambil mengambil secawan kopi untuk di minum.
" pertama saya minta maaf kerana melakukan kesilapan pada Sofiya kerana tundakan rombongan meminang tu pakcik, saya perlukan masa untuk Sofiya bertenang" jelas anak muda ini.
" kedua saya mahu Sofiya Anna menjadi isteri saya yang sah, saya cadang majlis tunang dan nikah akan di langsung pada hari yang sama tapi berbeza waktu, yang iaitu pagi tunang dan terus upacara nikah dilangsungkan, petang  dalam jam 1.00 atau 2.00 petang pula majlis sanding semua itu di sebelah perempuan , untuk sebelah pihak lelaki pula dilangsungkan pada minggu hadapannya" jelas Haris berani dan bersungguh-sungguh, 
tiada bantahan yang keluar dari mulut ibu dan ayah Sofiya sepertinya tergamam bercampur gembira.
Untuk kali ini biar Sofiya tahu dia benar-benar ikhlas cintakan Sofiya Anna.


**************
Dengan izin ibubapa Sofiya, Haris pergi menyusur ke dapur mencari sofiya yang tidak muncul dari tadi sedari Sofiya ternampak Haris keluar dari kereta.
"Assalammualaikum..Sofiya Anna," Haris memberi salam 
"waalaikummussalam..eh abang"jawap Sofiya 
"Sofiya Anna" mata Haris tepat merenung redup mata Sofiya.
"Abang minta maaf sayang, Abang tak kenal hati sayang, Abang terlupa separuh hati sayang ada pada abang, maafkan abang sekali lagi, terimalah sayang cinta dan jodoh abang kali ini, abang tak mampu melalui sisa hidup tanpa sayang dihadapan mata abang, mcmana abang nak melaluinya sayang., sudilah menjadi permaisuri hati abang" airmata jantan kali ini benar-benar keluar dari mata kuyu Haris.


"Abang, terima kasih kerana menyimpan cinta saya di dalam hati abang, saya maafkan abang, sememangnya saya masih di sini menanti cinta abang.kerana disinilah kasih kita bermula. saya sudi menjadi permaisuri hati awak." tolong jaga dan bimbing saya, ye abang.. menjadi imam saya pada setiap solat saya dan sepanjang hidup saya, air mata kali mengalir gembira dan syukur jatuh ke pipi yg putih.
Sofiya bersyukur doanya didengari dan dimakbulkan." terima kasih YaAllah Anugerah ini" bisik hati sofiya dan Haris  -TAMAT-
Akhirnya hati mereka disatukan, cinta mereka di lafazkan, janji mereka dipadukan, kasih mereka disimpul mati.bertanyalah padaNya..kerana rahsia hati hanya ALLAH mengetahui...:)





 p/s: cerpen ini cerpen pertama saya, yang saya hasilkan dari nukilan saya sendiri, andai ada kekurangan didalam jalan cerita tersebut sila berikan komen yang membina untuk saya baiki mutu penulisan saya. .terima kasih                  






7 ulasan:

ema said...

sedeynyer...
kak ana... naper wat citer sedey... menitik air mata ema ni...
jalan citer ni btl2 wat ema sedey... tp nasib bek endingnyer dapat bersama kembali... klu x... lg berderailah air mata ema ni... aperpunnn tahniahla... sebuah karya yng wlupun pendek tp menarik dan blh wat pmbc menjiwainjln ceritanya... watla lagi...

Ana Sarina Abu Bakar said...

thanks ema kerana menjiwai.... hehehe... dalam cinta ada jiwa yg sedih dn happy... semua mesti dirasai...huhuhu

din. said...

bagus la....takde apa nak komen...bagus awak buat pendek kalau panjang malas nak baca...apa2 pun tahniah buat awak...**** lah bagi.

Ana Sarina Abu Bakar said...

terima kasih Din erk

norhaida senam (idoeda) said...

memang sedeh....
boleh dikatakan.....seperti separuh hidupku..ngeeee

perghhhh..kak de bes..meleleh sekejap air mata...

Ana Sarina Abu Bakar said...

huhuhu, separuh idup ko yer dik.huhuhu lap2 air mata tu...

norhaida senam (idoeda) said...

nguu...heheeee.dak ...ekekee..alamk..biler la kan...dah lap dah nier..isk isk.

Ana Sarina Abu Bakar

luahkan rasa....

There was an error in this gadget

buahatiku

Lilypie Kids Birthday tickers

ikatan kasih

Daisypath Anniversary tickers