Tuesday, July 13, 2010

Indahnya kenangan

        wahai kenangan indah sungguh diakalku, sering menerjah dipemikiranku,  kenangan itu adalah bila kita tersedar bahawa kita sebenarnya telah dilahirkan..Bermula pada tarikh itulah terciptanya kenangan. Tidak kiralah sebesar mana pun kita ketika itu,  diusia itulah kita mula mengingati banyak perkara, tentang hidup, tentang semangat dan kita juga diberi rasa dengan rasa itu kita mula merasa, tentang kecewa mahupun gembira.. semua itu pasti dilalui dan dirasai ketika sedang dalam proses pembesaran berjalan dalam meniti alam remaja,

       Setiap kenangan akan aku simpan rapi untuk aku bekalkan pada anak-anak nanti, pengalaman mengajar aku erti kehidupan dan kenikmatan dalam menempuh kehidupan yang mendatang. Dibesarkan dalam keluarga yang sederhana dari segi harta, cukup membuat aku menghargai setiap peluang yang datang, Bagi aku tiada yang lebih baik dari cuba yang  untuk jadi yang terbaik, pengalaman juga bagai musuh untuk kita kenal lebih dalam siapa kita sebenarnya, kerana semakin banyak pengalaman semakin sukar untuk kita memahami kehendak hati kita.

       Ibu dan ayah adalah orang yang pertama berada disetiap pengalaman, ketika remaja mengisi ruang usia,  tiada yang lebih berbekas dikotak minda kita dari kesan luka dan ianya pastilah pengalaman-pengalaman di zaman remaja.  hakikatnya demi Allah aku bersykur pada petunjukNya meskipun ketika itu  dosa bagaikan setiap hari aku pinta, namun aku masih lagi ada dilindungiNya ini kerana doa-doa ibu dan ayahlah serta petunjuk dariNya  aku terselamat dari kegagalan hidup. Alhamdulillah.

     Hari ini aku tekad untuk mencapai setiap keinginan Arwah abah untuk melihat aku  menjadi seorang penulis seperti adiknya Jamaluddin Iman ( yang sudah bersara dari wartawan), ketika kecilku arwah sentiasa memuji adiknya yang cukup berbakat dalam penulisan. Arwah juga sering menunjukkan pada aku cara adiknya menulis di akhbar-akhbar. Aku masih kecil ketika itu hanya sikap acuh tak acuh menyebabkan abah tak yakin pada kemampuanku, pada hakikatnya aku mula membaca sajak-sajak yang ditulis oleh sasterwan-sasterawan negara hinggalah menjadi satu minat dalam diri ini, hari ini anakmu sudah memulakannya, walaupun abah tak berkesempatan menyaksikannya nanti, InsyaAllah akan anakmu genggam semangat dan perjuanganmu yang sememangnya murni di mata anak-anakmu..semangat abah cukup hebat dimataku dan itu perlu aku akui..

      Baru aku tersedar, pegalaman juga mendewasakan kita dalam mencari sesuatu yang kita hilang, hilang setelah kehilangan adalah sesuatu yang sukar untuk disahihkan dalam kehidupan, kehidupan bagai putaran roda yang sentiasa berputar dan berhenti ditempat yang tak tercapai dek akal.. sesuatu yang tidak dijangka  bukanlah pekara yang dapat dikutip dan disimpan lalu digunakan jika perlu, tapi sesuatu yang mesti ditempuhi dengan redha..kerana kehidupan indah hari ini berdasarkan pengalaman pahit yang lepas, yang pasti pahit itulah adalah penawar bagi keindahan hari ini..

       Percayalah kekuatan seseorang itu juga hadir dari pegalaman... jangan takut menempuh pengalaman.kerana dari pengalaman lalu terbinanya keyakinan untuk hari ini...

Ana Sarina Abu Bakar

luahkan rasa....

There was an error in this gadget

buahatiku

Lilypie Kids Birthday tickers

ikatan kasih

Daisypath Anniversary tickers