Wednesday, July 14, 2010

Bahagialah disana...

         Betapa indahnya pendirianmu, betapa kuatnya semangatmu memperjuangkan islam. Tabahnya hatimu serta cekalnya jiwamu meletak Allah dan pesuruhNya Nabi Muhamad kekal bersemadi dihati, hebatnya keluargamu seiring dengan perjuanganmu mempertahankan iman tika jahiliah membelenggu keteguhan pada pendirian dan berani menempuh apa jua ujian.

       Wahai Sumayyah, disebalik kelembutan hatimu  terselit juga kekuatan iman yang teguh. Kesabaran serta ketabahan Sumayyah dan keluarga di uji apabila diseksa ditengah padang pasir yang panas dan amat terik, tika suami dan anak mengadap mentari  disuruh memilih antara iman dan kekufuran, mereka masih pada pendirian mereka dan  iman mereka sedikitpun tidak berubah,  hati Sumayyah hancur melihat suaminya Yasir akhirnya menghembuskan nafas dengan cara yang bergitu dan akhirnya pergi meninggalkan dunia kerana tiada daya atas seksaan itu, namun jauh disudut hati Sumayyah, dia gembira kerana suaminya pergi demi menegakkan agama yang tercinta.

      Lembutnya tangan  yang menghayun buaian ini telah mengoncangkan dunia dengan  mencipta sejarah islam. Keteguhan imanmu mempertahankan agama demi memperjuangan islam menjadi lambang wanita solehah. Sinar akidahmu menjemputmu ke syurga tatkala Sumayyah dibunuh dan ditikam dengan mengunakan tombak pada jasadnya lemah itu, namun pada hatinya masih kuat mepertahankan islam dan iman, dijiwanya pula masih teguh pada pendirian iaitu TIADA TUHAN MELAINKAN ALLAH, DAN NABI MUHAMAND ITU ADALAH PERSURUH ALLAH. Bersabarlah keluarga Yasir kerana tempatmu adalah disyurga kerana perjuanganmu yang utuh mempertahankan islam.

     Hebat bukan wanita itu, kesucian hati dan kekuatan jiwanya memang diakui. beliau adalah lambang wanita solehah. Kesabaran yang tinggi menjadi perisai untuk mempertahankan apa yang diperjuangkan, kekentalan semangat untuk keluar dari kejahilan dan menuju kearah kebenaran akidah dicemburui org yang bukan islam. sememangnya hati itu milik Allah. dengan kekuatan mengingati Allah, maka Allah memberikan kita kekuatan dalam menempuhi segala dugaan dariNya. tersentuh hati bila membaca kisah sumayyah, tiba-tiba mengalir airmata kerana gembira,  kerana dipenghujung kesudahannya Sumayyah masih kuat mempertahankan imannya walaupun terpaksa mengorbankan nyawanya. dan syurga adalah tempat yang sebaik-baik baginya. TAMAT

2 ulasan:

ema said...

oleh itu... jadikanlah sifat dan pendirian sumaiyah sebagai contoh untuk kita teguh mempertahankan agama dan keluarga..

Ana Sarina Abu Bakar said...

sumayyah lambang wanita solehah diciptakan olehNya

Ana Sarina Abu Bakar

luahkan rasa....

There was an error in this gadget

buahatiku

Lilypie Kids Birthday tickers

ikatan kasih

Daisypath Anniversary tickers