Wednesday, April 25, 2012

KERANA SAYANG...





Suami yang sedang asyik menghisap rokok, membuat si isteri lemas dan rimas, hanya dalam doa tempat isteri merayu memohon agar dibukakan pintu hati si suami agar berhenti dari menghisap rokok. Walaupun bukan mudah tiada istilah jemu untuk terus berdoa agar suatu saat nanti, suaminya akan berubah, dan hari ini telah di gerak oleh Allah dikuatkan hati agar dapat menyuarakan setiap rasa yang terpendam, dalam berdebar si isteri merapati suami yang sedang berehat...

Isteri - Abang... boleh tak kita sembang- sembang..
Suami- Sembanglah..awak nak sembang apa..
Isteri- hmm... Kita sembang tentang kita, tentang hati kita..
Suami- OK.. ceritalah..
Isteri- Abang sayang saya...
Suami- sayang..
Isteri- hmm... Sayang abang pada saya... sayang yang macamana?
Suami- macamana yang awak rasa lah..
Isteri- macamana yang saya rasa? saya sayang awak.. saya sayang seluruh hidup termasuk kesihatan awak.
Suami- hmm.. sama lah..
Isteri- Yeke??
Suami- kenapa awak tak percaya...
Isteri- sebab..... saya setiap hari saya sesak nafas, sedut udara yang tak sihat,
Suami- maksud awak ROKOK..
Isteri- kenapa awak hisap rokok?
Suami-sebab suka-suka.. nanti saya berhentilah..
Isteri- suka-suka? jadi awak suka saya sesak nafas..
Suami hanya terdiam..
Isteri- Bila awak kata nak berhenti,. dulu cakap macam tu.. tapi tak berhenti juga..
Suami-sabar lah.. perlukan masa..
Isteri- masa tu bila? adakah bila masa saya dah tiada.. masa tu ke?
Suami- isk awak ni kesitu pulak dia..
Isteri- setahu orang merokok ni hati dia tak bahagia..sebab tu dia mencari ketenangan..macamana nak bahagia..kalau bila hati penuh dengan benda kotor, macamana nak tenang kan..bukankah hati itu tempat letaknya iman.. di mana iman nak duduk kalau hati penuh dengan kekotoran..
Suami tunduk membisu, DAN si isteri mula merasai perubahan wajah si suami, dia menghampiri suaminya lalu mengenggam jari jemari suami...
Isteri- maafkan saya... bukan niat hendak mengajar, tapi hanya nak berkongsi pandangan, maafkan saya jika saya membuatkan awak terasa hati, demi Allah.. cinta awak ada di hati.. saya percaya cinta saya juga ada di hati awak.. bagaimana saya nak tenang.. jika cinta saya di hati awak berjauhan dengan cahaya iman, jika awak mahukan saya menjadi isteri yang berakhlak baik, saya pasti awak tahu.. apa yang perlu awak tinggalkan dan apa yang perlu awak dekatkan..
Suami- maafkan saya juga.. tak berniat nak menyakiti awak... insyaAllah saya cuba berhenti kerana awak...
Isteri- shh.. jangan berhenti kerana saya.. tapi kerana sayangkan iman awak... sayangkan hati awak, sayang jiwa awak..lakukan kerana Allah.. kerana semua itulah saya kuatkan hati untuk bersuara..
Suami- InsyaAllah..terima kasih ingatkan saya..
Isteri - kerana saya sayangkan awak juga kerana Allah...saya bangun dulu.. nak solat isyak..

Tinggallah si suami di ruang tamu yang ditemani siaran televisyen, matanya tepat di Televsyen namun hati dan jiwanya bagaikan terpukul dgn kata-kata isterinya.. Ya Allah.. di sinikah tempatnya Iman.. sambil meletakkan tapak tangan di dada,

sementara si isteri yang selesai bersolat, sebelum mengakhirkannya..isterinya berdoa dari hati yang penuh pengharapan..

" ya Allah... Ampunkan Hamba dengan apa yang telah hamba lakukan sebentar tadi.. tiada niat untuk menyakiti hati suami, Ya Allah.. Ampuni dosa-dosa suamiku.. jadikan suamiku, seorang suami yang boleh membimbing aku dan anak-anak ke jalan yang ENGKAU redhai..aamiin...

*****************************************************

*2 bulan kemudian... suaminya berjaya berhenti dari menghisap merokok sekaligus, perubahan itu membuatkan si isteri tidak putus-putus bersyukur, kerana sabar yang tinggi doanya dimakbulkan Allah, Alhamdulillah..

dari pandangan kejauhan hati si isteri berbisik....

"Aduhai suamiku... bukan senang untuk menjadi yang sempurna, tapi tidak sukar andai kita saling menerima, andai sebenarnya itu cinta memberi dan memberi, biarlah untuk melengkapkan kekurangan kita menerima kelemahan diantara kita, cinta itu indah sayang andai awak tahu dimana letakkannya cinta.. terima kasih ya Allah "

SESUNGGUHNYA..

“Setiap amal itu dengan niat, dan bagi setiap orang apa yang diniatkannya, barangsiapa yang niat hijrahnya kepada Allah dan rasul-Nya, maka hijrahnya akan bergerak kepada Allah dan rasul-Nya, barangsiapa yang berhijrah kerana perempuan untuk dikahwininya, atau dunia kerana inginkan kesenangannya, maka dia akan berhijrah kepada apa yang diniatkan hijrah olehnya” Hadith riwayat An-Nawawi.
Tambah kapsyen








kerana sayang.. aku mahu dihatimu selalu...

0 ulasan:

Ana Sarina Abu Bakar

luahkan rasa....

There was an error in this gadget

buahatiku

Lilypie Kids Birthday tickers

ikatan kasih

Daisypath Anniversary tickers